Czy jest dentysta dla psa

Czy jest dentysta dla psa?

Czy jest dentysta dla psa

W ostatnich latach opieka weterynaryjna przeszła duży rozwój, co sprawiło, że lekarze weterynarii nie tylko mają dostęp do bardziej nowoczesnej technologii, ale też posiadają umiejętności, pozwalające im świadczyć kompleksowe usługi weterynaryjne. Dotyczy to również opieki dentystycznej. Zobaczmy, kim jest dentysta dla psów.

Na czym polega opieka dentystyczna u psów?

Usługi dentystyczne dla psów polegają przede wszystkim na systematycznym sprawdzaniu uzębienia czworonogów i walce z osadzającą się płytką nazębną, która z czasem przeradza się w kamień nazębny. Zbyt duża ilość kamienia może powodować dyskomfort podczas spożywania pokarmu i doprowadzić do poważniejszych schorzeń, takich jak zapalenie dziąseł.

Zwierzęta, podobnie jak ludzie, mogą mieć problemy z zębami. Są one związane zazwyczaj z niewłaściwą dietą, pozbawioną ważnych elementów, pozwalających pupilom ścierać szkliwo zębów. W niektórych przypadkach problemy z jamą ustną u psów wymagają leczenia farmakologicznego, a czasem potrzebna jest także ekstrakcja zębów. Zadaniem psiego dentysty jest więc regularna kontrola i profilaktyka jamy ustnej zwierząt, jak również profesjonalne usuwanie kamienia oraz leczenie poważniejszych schorzeń.

Kiedy należy zabrać psa do psiego dentysty?

Najlepszą formą profilaktyki psich zębów i dziąseł, są regularne kontrole u lekarza weterynarii, podczas których specjalista dokładnie ocenia stan jamy ustnej zwierzęcia i przeprowadza odpowiednie zabiegi higienizacyjne oraz leczenie, jeżeli okazuje się konieczne. Warto również zwracać uwagę na zachowanie psa, który może wykazywać szereg objawów, wskazujących na to, że dzieje się coś niepokojącego w obrębie jamy ustnej. Co ciekawe, nie wszystkie objawy mogą być charakterystyczne, dlatego warto wiedzieć, co powinno być znakiem ostrzegawczym dla opiekuna psa.

Objawy w zachowaniu

Uważny opiekun zwierzęcia z pewnością zauważy zmiany w zachowaniu psa, takie jak utrata apetytu, unikanie ruchu, stronienie od czułości. Tego typu symptomy mogą świadczyć o szeregu różnych schorzeń i zawsze powinny zostać skonsultowane ze specjalistą. Na problemy z jamą ustną u psa może wskazywać niechęć do jedzenia, żucie pokarmu jedną stroną (zwierzę często przechyla wtedy głowę w charakterystyczny sposób), branie pokarmu do pyska, następnie wypluwanie go, częste otwieranie pyska, niezwiązane z chęcią zabawy lub pragnieniem.

Zmiany w obrębie jamy ustnej

Do objawów problemów z zębami i dziąsłami możemy zaliczyć nieprzyjemny zapach z jamy ustnej psa, krwawienie dziąseł czy też widoczne zmiany na dziąsłach lub zębach zwierzęcia. Warto od czasu do czasu zajrzeć psu do pyska, aby sprawdzić, czy na zębach nie gromadzą się spore ilości kamienia. Przy toczącym się stanie zapalnym w jamie ustnej do objawów może dołączyć ropny katar, który najczęściej zwiastuje infekcję, będącą wynikiem powstania przetoki w jamie nosowej.

Diagnostyka zębów u psiego dentysty

W gabinecie psiego stomatologa specjalista zajmie się dokładną oceną stanu jamy ustnej zwierzęcia, a jeżeli uzna, że jest taka konieczność, wykona też badania krwi. Często w diagnostyce wykorzystywane są także zdjęcia RTG jamy ustnej psa.